Friday, August 12, 2011

Menunggang Kuda, Memanah, Berenang.



MENUNGGANG KUDA


Bermanfaat dalam menyembuhkan perbagai penyakit dan permasalahan 

  • masalah mental, emosi, fizikal
  • bahasa
  • autisme , sindrom down
Menurut Lisa McCallum ,seorang pakar terapi berkuda,"Menunggang kuda adalah kegiatan menyenangkan bagi banyak orang, tapi bagi kanak-kanak yang memiliki kekurangan, menunggang kuda adalah salah satu kaedah penyembuhan".


  • terhindar daripada masalah sakit belakang
  • Membantu mencerahkan penglihatan mata kerana terdapat ransangan terhadap saraf cranium (tengkorak) semasa gerakan ‘galloping’ kuda. 
  • Seluruh anggota dalam tubuh badan manusia termasuklah sistem penghadaman, sistem saraf, organ perkumuhan hingga ke kaki, termasuk fizikal dan mental. 
  • Bagi kanak-kanak yang mengalami masalah fizikal, misalnya lumpuh, berkuda adalah cara mereka menikmati kebebasan yang selama ini tidak mereka dapat semasa berada di atas kerusi roda. Duduk di atas kuda juga akan melatih otot kaki mereka sehingga boleh berjalan.
Menurut McCallum, terapi berkuda memiliki tiga faedah utama, iaitu bersukan pendidikan pengubatan Ketiga-tiga perkara di atas sangat diperlukan dalam pertumbuhan dan perkembangan kanak-kanak khas.






Menurut Chassigne Menunggang kuda sebagai terapi banyak memberi manfaat . Dalam catatannya menunggang kuda dapat :-

a) membaiki imbangan, menguatkan otot, membentuk kelembutan apa yang penting ia mendorong semangat penunggang.
b) Membantu individu yang memiliki masalah mental dan emosi, membina konsentrasi, sabar, dan berdisiplin tinggi.
c) Membentuk kerjasama dan ikatan emosi antara kuda dan penunggangnya. Membantu mengatasi rasa ketakutan (terapi emosi).

Melalui aktiviti berkuda ini pelajar yang bermasalah pembelajaran dapat :-
i) Menanam keyakinan dan keberanian dalam diri mereka.
ii) Melatih mereka supaya mematuhi disiplin.
iii) Pendedahan kepada persekitaran dan masyarakat sekitar.
iv) Berinteraksi sesama rakan lain khususnya dan juga masyarakat luar amnya. 
v) Membentuk sikap bertanggungjawab dan menghormati orang lain.  

Rujukan: 
http://bonekahati.blogspot​ .com/2010/07/kelebihan-men​unggang-kuda.html

Sesungguhnya orang yang beriman itu ialah orang yang apabila disebutkan Allah akan gementar hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya (ayat-ayat Allah) akan bertambahlah iman mereka, dan kepada Rab (Tuhan) mereka bertawakal. ( Surah an-Anfal : Ayat 2 )

MEMANAH MENGASAH KETAJAMAN FIKIRAN

“Sesungguhnya Allah ‘azza wajalla akan memasukkan tiga orang ke dalam syurga lantaran satu anak panah; orang yang ketika membuatnya mengharapkan kebaikan, orang yang menyiapkannya di jalan Allah serta orang yang memanahkannya di jalan Allah.” Beliau bersabda: “Berlatihlah memanah dan berkuda. Dan jika kamu memilih memanah maka hal itu lebih baik daripada berkuda.” (AHMAD – 16699)

Hadits menggambarkan betapa Rasulullah saw sangat menganjurkan seorang muslim prihatin dengan persiapan untuk berjihad di jalan Allah. Memanah dan berkuda merupakan dua kegiatan yang tsaling berkait dengan hal itu.
 
Manfaat memanah: 
  • melatih emosi dan fizikal untuk meletakkan target pada sasaran. Memanah sangat 
  • menitik beratkan body balancing. 
  • melatih manusia bertenang dan menstabilkan emosi.

Individu yang tidak tenang, gopoh, kurang sabar atau kurang sihat mentalnya tidak akan menjadi pemanah yang baik kerana ketika memanah, fokus yang tinggi amat diperlukan dalam meletakkan sasaran. Sasaran umpama matlamat.





Bersabda Rasulullah SAW, ” Kamu harus belajar memanah kerana memanah itu termasuk sebaik-baik permainanmu.” (Riwayat Bazzar, dan Thabarani dengan sanad yang baik)

Rujukan : http://skudai.wordpress.co​ m/2010/11/02/belajar-meman​ah/ dan
http://www.mrsmgemencheh.c​ om/ijtihadik/mengapa-berku​damemanah-dan-berenang/

Sesungguhnya orang yang beriman itu ialah orang yang apabila disebutkan Allah akan gementar hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya (ayat-ayat Allah) akan bertambahlah iman mereka, dan kepada Rab (Tuhan) mereka bertawakal. ( Surah an-Anfal : Ayat 2 )



BERENANG

“Ajarilah anak-anak kalian berkuda, berenang dan memanah” (Riwayat Sahih Bukhari/Muslim)

Kajian menunjukkan banyak faedah diperolehi daripada aktiviti berenang dan ini diakui oleh ibu bapa seluruh dunia. 

Manfaat berenang
  •   perkembangan mental, fizikal, emosional,dan sosial.
Satu kajian dikendalikan oleh Professor Liselott Diem dari 1974 hingga 1976 di German Sports Collage di Cologne, Jerman mendapati kanak-kanak yang mempelajari berenang pada satu peringkat awal menunjukkan pembanguan lanjutan dalam:

  • kemahiran motor kasar dan halus 
  • refleksi (masa tindak balas)
  • Kuasa tumpuan (fokus)
  • Kepintaran / kecerdasan
  • Tabiat sosial
  • Interaksi sosial
  • Keyakinan diri
  • Kebebasan
  • berfikir dan mengatasi masalah kecemasan
Kajian juga menunjukkan kanak-kanak yang diajar berenang sejak kecil akan menunjukkan interaksi yang positif dan ikatan yang kukuh dengan ibu bapa mereka.

  Rujukan: http://lizayati.blogspot.com/2010/12/keb​ aikan-berenang-untuk-kanak-kanak.html

Sesungguhnya orang yang beriman itu ialah orang yang apabila disebutkan Allah akan gementar hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayat-Nya (ayat-ayat Allah) akan bertambahlah iman mereka, dan kepada Rab (Tuhan) mereka bertawakal. ( Surah an-Anfal : Ayat 2 )



Sesungguhnya banyak hikmah yang dapat diperoleh daripada 3 aktiviti sukan seperti ini. Aktiviti yang memberi banyak pendedahan secara langsung dan tidak langsung kepada mereka yang mencuba. Begitulah perbuatan yang dapat dengan sains kehidupan. Mengaplikasi sunnah-sunnah nabi mempunyai pelmacam hikmah untuk kebaikan diri sendiri secara tak langsung, meningkatkan kualiti ummah yang berwibawa. Kita dituntut untuk terus mengkaji dan menggunakan hasil pengkajian dengan sebaik mungkin. Sesuangguhnya, alam ini penuh dengan khazanah. Penerokaan kita tidak akan pernah tamat.

Wallahua'lam

0 comments:

Post a Comment

Assalam. Mohon menggunakan kata-kata yang sopan dan membina. Syukran.

 
Official Website E.A.C | Concept and design by Anis Hayati - NisDesign