Thursday, August 18, 2011

Lailatul Qadar

“Pada malam itu, turun para malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka, kerana membawa segala perkara (yang ditakdirkan berlakunya pada tahun berikutnya)” –Surah al-Qadar
Pada malam tersebut dengan izin Allah, para Malaikat dan Jibril dari sidratul Muntaha akan turun ke bumi untuk bertemu  dengan orang yang beriktikaf, bersembahyang, bertasbih, bertahmid dan bertakbir memohon kebaikan daripada Allah Taala. Para Malaikat akan mengaminkan doa mereka itu. 
Pernah suatu ketika Rasulullah menceritakan dari Jibril kepada para sahabat mengenai seorang yang sangat soleh menghabiskan masa berjihad selama hampir 1000 bulan iaitu pemuda bani Israel bernama Syarm’un al-Ghazi. Hanya bersenjatakkan kulit unta Syarm’un dengan mudah menewaskan musuh. Bila haus ketika berjuang, allah terbitkan air yang segar di celah-celah giginya dan ketika lapar, allah tumbuhkan tumbuhan sekelilingnya.
Puak Kafir sangat memusuhinya dan akhirnya memperalatkan isterinya dengan tawaran rasuah yang tinggi. Ketika Syarm’un sedang tidur, isterinya mengikat seutas rantai besi sebanyak dua kali, namun kjedua-duanya gagal. Pahlawan Islam ini mempunyai kekuatan  hingga dapat memutuskan rantai tersebut dengan mudah.
Akhirnya Syam’un dedahkan rahsia kekuatannya kepada isterinya yang disangka tiada apa-apa. “Tiada sesiapa dapat memudaratkan diriku kecuali dengan izin Allah dan tiada siapa dapat mengalaqkan aku keculai dengan sehelai rambutku!” Dedahan ini memerangkap dirinya. Beliau tidak dapat melepaskan diri apabila dikat dengan sehelai rambutnya. Kesempatan ini diambil oleh musuhnya menyeksanya sebelum di bunuh. Pelmacam seksaan dilakukan pada pemuda ini, matanya dikorek, telinganya dipotong dan tubuhnya diikat pada sebatang tiang rumah ditikam-tikam dengan senjata tajam.
Allah mengilhamkan Syarm’un sepaya memohon perlindungan daripada-Nya. Lalu pemuda itu memohon agar dapat menggoyangkan tiang suapaya dapat merobohkan rumah dan menimpa musuh yang hendak membunuhnya. Doa Syarm’un dimakbulkan apabila dia dapat kekuatan luarbiasa hingga dapat menggoyangkan tiang yang teguh itu dan membunuh musuh-musuhnya termasuk isterinya ditimpa runtuhan.
Dengan kuasa Allah s.w.t, tubuh Syarm’un yang cedera juga turut pulih serta-merta. Syarm’un kemudiannya berpuasa selama hampir 1000 bulan lagi bagi membalas pertolongan Allah yang menyelamatkan nyawanya. Perjuangan Syarm’un dengan kekuatann imannya sungguh luar biasa begitu mengharukan Rasullah  dan para sahabat berduka cita kerana tidak dapat mencapai gelaran seperti itu. 
Mereka bertanya akan ganjaran yang diberikan Allah kepada pemuda itu. Baginda menjawab tidak tahu, lalu Allah menurunkan Surah al-Qadar.  Anugerah malam Lalilatul qadar dengan menghidupakn malamnya mempunyai ganjaran melebihi 1000 bulan, tidak perlu melakukan jihad sehebat Syarm’un.

0 comments:

Post a Comment

Assalam. Mohon menggunakan kata-kata yang sopan dan membina. Syukran.

 
Official Website E.A.C | Concept and design by Anis Hayati - NisDesign