Thursday, August 18, 2011

Allah Mengabulkan Doa Orang yang Kesusahan dan Memerlukan.

Nota: Ceritera ini mengembalikan kita ke zaman kanak-kanak, di mana kita sering menjadi pendengar setia saat ceritera-ceritera menjadi halwa telinga. Kisah-kisah ini dicuplik daripada buku 4o Kisah Sebelum Anak Tidur hasil karya Najwa Hussein Abdul Aziz. Sekali-sekala, kenangan dan ceritera zaman kanak-kanak menjadi penghibur kepada kita saat bergelar insan yang semakin meningkat dewasa. Kita terapkan buat generasi akan datang. . Tidak perlulah kita menafikan kenangan yang memberi teladan kerana ia sebuah pengalaman. Pengalaman yang membentuk kedewasaan dan kematangan.

 Allah Mengabulkan Doa Orang yang Kesusahan dan Memerlukan.
Malik bin Dinar r.a. bercerita, pada suatu hari, ketika ia hendak pergi menunaikan ibadah haji, ia ternampak seekor burung membawa sekeping roti di paruhnya. Dia merasa hairan melihat burung itu lalu terucap di mulutnya, “Demi Allah, aku akan memerhatikan apa yang dilakukan oleh burung itu, ia mendapati burung itu menghampiri seorang lelaki tua yang terikat pada sebatang pokok kurma. Lalu burung itu pun terbang mencari air.
Tidak lama kemudian burung itu datang kembali dengan air di paruhnya dan  menuangkan air tersebut ke mulut orang tua itu.
Malik bin Dinar kemudiannya mendekati orang itu lalu bertanya, “Wahai orang tua! Apakah yang terjadi kepadamu?” Orang tua itu menjawab, “sebenarnya semua hartaku telah dirampas oleh perompak. Kemudiannya saya diikat di sini sehingga lima hari saya menahan lapar. Tapi saya sabar menanggung dugaan ini dan berdoa, ‘Ya Allah yang selalu mengabulkan doa orang yang kesusahan, saya dalam kesusahan ya Allah, kasihilah saya.’ Maka allah pun mengutus burung ini.
Setelah itu, Malik bin Dinar membukakan ikatan orang tua itu dan mereka berjalan bersama untuk pergi haji.

Hikmah: Sesungguhnya Allah mengabulkan doa orang yang bertakwa dan orang yang dalam kesusahan. Hal ini sesuai dengan firman-Nya,
“Atau siapakah yang memperkenankan doa orang yang menderita apabila dia berdoa kepada-Nya” – (an-Naml:62)

1 comments:

Anonymous said...

Cmne nk guna kata2 sopan n membina?..hehe

Post a Comment

Assalam. Mohon menggunakan kata-kata yang sopan dan membina. Syukran.

 
Official Website E.A.C | Concept and design by Anis Hayati - NisDesign